more from
Mongrel Records

The Devil's Cattle

by Ruff Majik

supported by
Charlie Hodgson
Charlie Hodgson thumbnail
Charlie Hodgson This is music to drive a V8 muscle car to, a nice variety of tracks ranging from the loud and full bodied shrug of the year to the more relaxed tunes like gregory. The middle part of the album sounds a lot like queens of the stone age and that's no bad thing, if you're thinking about buying then you should. Also the download comes with pdf files of the digital booklet complete with lyrics and there's some nice art work on it. Favorite track: Shrug Of The Year.
Madhias
Madhias thumbnail
Madhias My favorite album for 2020 easily, I don’t even know which track to set as favorite because all of them are awesome!
caleb
caleb thumbnail
caleb Definitely my favorite album of the year. Johni Holiday's vocals go perfectly with the heavy guitars and drums. Shrug Of The Year is one of my favorite songs of all time. Just buy this, it's almost too good. Favorite track: Shrug Of The Year.
more... more...
/
  • Streaming + Download

    Includes unlimited streaming via the free Bandcamp app, plus high-quality download in MP3, FLAC and more.
    Purchasable with gift card

      $8 USD  or more

     

1.
All You Need Is Speed Headlong into the storm. Hammer down, I won't be long. Valhalla bound at the speed of sound. I'm in a pitch black Cadillac. Gonna speed through Hel and back. I am the prophecy - so get behind me. Gimme gimme more speed! I got my Valkyrie and a flagon of mead. I'm gonna shake the earth. All you need is speed! Full fledged berserker rage. Pushing red on the fuckin' gauge. I bring the thunder. I tear asunder. Teeth grindin' got a lead boot. The world stopped when the serpent shook. I see the cities burn in the rear-view, I'm just about to break through. Gimme gimme more speed! I got my Valkyrie and a righteous steed. We're gonna shake the earth. All you need is speed!
2.
Swine Tooth Grin May the oceans wash the sin from my tongue before my final bell is rung. May the rivers rinse the blood from my hands and I hope my momma understands. I didn't mean to hurt no man. I didn't mean to lay him out on the land. So bless this body full of holes' and may the Lord have mercy on this soul. You should've seen it coming. You should've stayed out of my way. I didn't come here to hurt no one, no, but get out of my way or get under my boot. I didn't come here to slay no sons, no, but I'll cut you off at the root. I heard you've got something to say to me? My left ear's burning up. I heard you've been pointing fingers? I'll sew your mouth shut. They told me tales about your charity. Folks lay leaves at your feet. Still you wear no crown of thorns. Do you know how to bleed? You should've seen it coming. Should've stayed out of my way. Nailed up like a saviour again. Did you squeeze out more forgiveness then? Keep yourself deaf to the truth. Call it right 'till it soothes. I'll cut you down. You knew I would. Get off the cross, we need the wood.
3.
Shrug Of The Year I saw the vortex. I saw the maelstrom coming up, I tied these stones to my feet, and I don't give a good god damn about your sympathy. You bring the paddle, I'll bring the sea. I'm quite content with this sacrament. Baptise me in the deep. Just leave my body in the foam. I'll find my own way home. Yeah I know I did it to myself. Yeah I've heard that I am dirt. Yeah I've got a chip on my shoulder, my friends call me Atlas. So build my altar from sticks and stones. Come out in droves, lay down your bones. So build me my altar from sticks and stones. Come out in droves, lay down your bones. I saw the crossroads. I saw Mephistofeles and I ain't got no soul to lease, and I don't give a good god damn about your sympathy. You bring the shovel, I'll help you dig. I work and toil. Oh damn this mortal coil. Back on the bottle, back to the soil. Just leave me be, oh let me roam. I'll find my to the throne. Yeah I know I did it to myself. Yeah I've heard that I am dirt. Yeah I got a chip on my shoulder, my friends call me Atlas. So build my altar from sticks and stones. Come out in droves, lay down your bones. So build me my altar from sticks and stones. Come out in droves, lay down your bones.
4.
Heart Like An Alligator Burn the fuel, yeah let's pick up speed. I got a butterfly knife, only cut what I need. I got a headstone waitin', I ain't complaining. I don't heed no warning. I've got a suitcase full of sins. I've got a hand that never wins. I'm a bit wall eyed, but I'm doin' alright, so pull the lever baby. Spin, sin, spit. Oh can't you hear Grace sing? Don't you see those leather wings? Follow the rabbit down the hole. I'll always answer when you call. Speedin' through the desert scene. Don't you point your motherfuckin' gun at me. I'll put the leeches on you, and only God knows, you better take care of me. Oh Lord it's a war zone and I'm revvin' up to blow! Bought the ticket, took the goddamn ride. I took too much man. Too much. Too much. Oh can't you hear Grace sing? Don't you see those leather wings? Follow the rabbit down the hole. I'll always answer when you call. Bless these black leather wings.
5.
Gregory 04:59
Gregory They said it was an omen when they heard the thunder roll in. Born under a bad moon, when the hounds outside were howlin'. They said he needs a short drop, with a sudden stop. I'll hang in there. They said it was an omen, when they saw me rolling in. I came in when the tide was turning. Sold my bones and my burdens. I breathe tobacco and I bleed rum. Got silver coins and a rusty old gun. Seven nights. Seven moons. Seven gates. Seven tombs. Seven nights. Seven moons. Seven gates. Yeah I've got you now. I see you've been holding out. I've got you now. I've got a hold on you child. Yeah I've got you now. I see you've been holding out. I've got a hold on you child. The oracle was trying to tell you I was comin'. The owls were whistling, long before you saw me. I write the verses that rhyme. I'm the father of lies. I came in when the tide was turning. Sold my bones and my burdens. I breathe tobacco and I bleed rum. Got silver coins and a rusty old gun. Seven nights. Seven moons. Seven gates. Seven tombs. Seven nights. Seven moons. Seven gates. Yeah I've got you now. I see you've been holding out. I've got you now. I've got a hold on you child.
6.
The Devil's Cattle I won't choose the whip you lay across my back. I won't answer to your whistle. Won't jump to your snap. ...and I've been draggin' this wagon on my own. The wheels came off a long time ago. And I've been ploughing gravel road. I'll decide where the rivers flow. I've got my daddy's pride. I'm stubborn like a mule. I've got that hell-bound stride. Y'all know I intend to rule. I'll take a kick to the teeth and I'll arrange your wreath. 'Cause I won't suffer no fools. Couldn't leave well enough alone. Always picking at the bone. I've got my daddy's pride. I'm stubborn like a mule. I've got that hell-bound stride. Y'all know I intend to rule. And I'll bow to no one, no moon, no rising sun. So send your plagues. Take the first born son. My voice is louder than your gun.
7.
Jolly Rodger 03:13
Jolly Rodger My momma said: “Dead men don't tell no tales son. Don't listen to the siren song. Stay away from the rocky coast - I don't want to meet your ghost.” ...and I said: “Oh momma don't you worry now. ...escaped the gallows more than God's allowed, and I don't fear him. No I don't fear him.” Set sail across the seven seas. I left my home to feel this breeze. Clutch your pearls, it's all black leather and black magic. A pirate's life for me. I met a voodoo lady, she said: “Oh boy I could make you happy. I've got just what you need for those blisters on your feet. Something to fix the salt that you bleed. I've got a chest of gold of which stories were told. But beware, if you stick with me, you could never be free. Set sail across the seven seas. I left my home to feel this breeze. Clutch your pearls, it's all black leather and black magic. A pirate's life for me.
8.
Who Keeps Score? You suck out all the life. You hold on to your pride. I turn down all the lights, but your shadow still survives. Who keeps score? You're such a bore. I couldn't care less any more. If you're right, there's nothing left. You had your cake, now eat it. Sink your teeth into my neck. I won't move until you've left. No way to warn the next. You need a stake to the chest. Who keeps score? You're such a bore. I couldn't care less any more. If you're right, there's nothing left. You made your bed. Now beat it. You cast no reflection I think I've learnt my lesson If I see you crawling back again I'll light this barn on fire You keep your collection of the dead – but you'll never be satisfied.
9.
Lead Pills And Thrills I need some hope. I'm at the end of my rope. I need some sunshine to keep me in line. No I ain't leaving 'till I found some soul. Got me some pieces, but I want to be whole. ...and I've been stacking up stones next to my elder wood throne. Just enough to build a home. Our hearts sank low with the news of the levy. When did it get so heavy? I couldn't drown my sorrows and neither could you. When did it get so heavy? I'm always on my soapbox. I'm always giving answers you don't want. I'm always whistlin' familiar tunes - 'cause I don't know the words, and neither do you. I'll tell your name to the leaves, that whisper in the breeze. They'll sing my melodies to you when I leave. Our hearts sank low with the news of the levy. When did it get so heavy? I couldn't drown my sorrows and neither could you. When did it get so heavy? And now we're back to square one. And now we're loading the gun. How did we get so heavy? How did we get so heavy?
10.
Trading Blows One more time for the folks at the back: “Just ease up, cut me some slack. I can't hear a goddamn thing, the rattle in my head is deafening.” So that's what we're doin', we're making a scene? Don't clench your fists – let's keep it clean. Why don't you just tell me what you want, and we can take it from there? 'Cause talking to you is a fucking nightmare. This ship's sinking and I don't wanna row. Guess that's the way it goes. I don't even really wanna be here. One more time with a knife in my back. Ease up, you'll have a heart attack. I ain't even listening. Keep up. You make my ears ring. I've got no apologies left. I've burnt all the bridges that I have set my eyes on – 'cause I ain't stayin' for long. Why don't you just tell me what you want, and we can take it from there? 'Cause talking to you is a fucking nightmare. This ship's sinking and I don't wanna row. Guess that's the way it goes. I don't even really wanna be here. Tell me what you want.
11.
Born To Be Bile Two toad stools and a bag of soot. Rabbits feet and a mandrake root. Made from grime, sludge and slime. None so vile, born to be bile. Best foot forward, two steps back. One on the grave, one on the crack. Water brash out like a flash. Best foot forward, two steps back. One on the grave, one on the crack. Water brash out like a flash. Scum of the earth, burning trash. Can you rise? From that ol’ grave you dug. Climb out. Never looking back . I see you grasping for hope. Always creeping. Never Leaving. Two toad stools and a bag of soot. Rabbits feet and a mandrake root. Made from grime, sludge and slime. None so vile, born to be bile. Malevolent demon. You’ve done nothing . Garbage eardrums don’t hear no fun Old child, be real. Ruff stab don’t heal. Don’t heal…. You, old Child, be real. Old Child, be real. Scum fuck demon, your backup’s gone. Garbage eardrums don’t hear no fun. Old child, be real. Ruff stab don’t heal. We won’t heal…
12.
God Knows 03:16
God Knows Pale beams to guide my feet. Diamond glitter and water beads. Golden rays avoid my face. I haven't felt the sun for days. God knows I've tried to let you know. I'll shake it off in the moment. Know that this happens all the time. I'm never here and I never was. I keep on running but I always get lost. God knows I tried to let you know.
13.
Hymn No. 5 03:41

about

"The Devils Cattle" was written between Johannesburg, Pretoria, Bourlon, Berlin and Oyster Bay in 2019, whilst Johni Holiday and co. were hopping between locations during a very busy year.

The year 2019 saw many changes to the band, including new touring line-ups, the departure and return of founding bassist Jimmy Glass, a deal with a new record label, as well as the addition of new members. All of this served as inspiration for the lyrical and thematic content of the album, which deals with substance abuse, fear of isolation and failed relationships.

The album was penned by Holiday, and recorded in separate sessions between September 2019 and February 2020 at Backline Studios in Johannesburg, along with multi instrumentalist, producer and new member Evert Snyman, as well as a rotating cast of guest musicians.

"TDC" is a love letter to rock 'n roll - every nasty inch of it.

credits

released October 30, 2020

Mixed by Evert Snyman, with assistance from Johni Holiday at Backline Studios in Johannesburg, South Africa.
Additional mixing by Louise Eksteen.

Evert Snyman: Guitar, bass, vocals, percussion, drums, piano.
Johni Holiday: Guitar, bass, vocals.

Drums on "All You Need Is Speed" and "The Devil's Cattle" by Timothy Edwards.
Drums on "Lead Pills And Thrills" and "Born To Be Bile" by Xan Swart.
Keyboards on "Swine Tooth Grin" by Christiaan Van Reenen.
Additional vocals on "Born To Be Bile" by Vincent Houde.

Composer, lyricist: Johni Holiday
Composer: Evert Snyman

All artwork by Ale & Cake Illustration

license

all rights reserved

tags

about

Ruff Majik Cottbus, Germany

Ruff Majik is a rot 'n roll 5 piece from South Africa.

contact / help

Contact Ruff Majik

Streaming and
Download help

Shipping and returns

Redeem code

Report this album or account

Ruff Majik recommends:

If you like Ruff Majik, you may also like: